Skip to main content

Aircoat – narty lekkie jak piórko.

Autor: |
Aircoat
Aircoat

W dobie wszech dominujących trudnych i zmiennych warunków śniegowych, powstających w obliczu nieprzychylnych dla miłośników narciarstwa zmian klimatycznych nastąpił bezdyskusyjny, trwający od kilku sezonów boom na uniwersalne narty pozwalające na bezproblemową jazdę o każdej porze dnia w skrajnie różnej kondycji śniegowej i różnorodnym ukształtowaniu terenu.

Narty allmoutain multicondition, bo o nich tutaj mowa, dzięki swojej specyficznej budowie potrafią spełnić wszelkie wymagania stawiane sprzętowi, który ma sprawdzać się w nowej narciarskiej rzeczywistości. W większości przypadków narty allmoutain to hybryda freeride i typowych nart carvingowych zaprojektowanych do jazdy na dobrze przygotowanym stoku. Z tych pierwszych, narty multicondition odziedziczyły obfite kształty z tych drugich ograniczoną długość i stosunkowo głębokie taliowanie. Taki układ pozwala bezproblemowo poruszać się w każdych warunkach, z jakimi możemy spotkać się w ciągu całego dnia jazdy.

Pomimo całego szeregu zalet, narty allmountain posiadają jedną zasadniczą wadę wynikającą z ich pokrewieństwa ze sprzętem freeride i związanymi z nią ogromnymi wymiarami.

Ci, którym dane był zakosztować słodyczy transportu na własnych barkach nart klasy Metronów zapewne wiedzą, o co chodzi. Duża masa to niewątpliwie cecha wpływająca ujemnie nie tylko na "problemy transportowe", ale także powodująca ociężałość i słabe reakcje na niezbyt silne impulsy pochodzące z nóg narciarza. W efekcie w charakterze tych nart leży spora trudność sterowania dość dokuczliwa zwłaszcza dla narciarzy o niezbyt dużej wadze ciała. Określenia typu "kolej żelazna", "czołg", są w tym przypadku bardzo trafne, gdyż narty almountain zdają się nie zauważać zmian w jakości podłoża, po jakim się poruszają.


W ramach prób zmniejszenia niemałej masy tego typu nart próbowano zastępować rdzenie drewniane przez rdzeniami z włókna szklanego. Zredukowało to nieznacznie masę nart kosztem utraty części właściwości sprężystych gwarantowanych przez drewno. Nie wpłynęło to w znaczącym stopniu na jakość nart, ze względu na to, że nerwowość i reaktywność, jaką zapewnia drewno nie jest najistotniejszą cechą, jakiej wymaga się od nart tej kategorii.

Z nowatorskim rozwiązaniem w dziedzinie zmniejszania masy nart bez redukcji ich wymiarów zaprezentowała się w bieżącym sezonie firma Head. Head już niejednokrotnie pokazał, że w dziedzinie stosowania coraz nowszych i ciekawszych rozwiązań materiałowych w projektowaniu i produkcji sprzętu sportowego jest niekwestionowanym liderem. Po raz kolejny firma sięgnęła do rozwiązań stosowanych w technologiach lotniczych.

Tradycyjne włókna szklane o pełnym przekroju zastąpiono włóknami o kształcie rurkowym, tak zwanymi Hollow Glass Fibers, wytwarzanymi w technologii Aircoat (stąd nazwa przyjęta przez firmę Head). Najważniejsza zaletą Hollow Glass Fibers jest o 40% mniejsza masa w porównaniu do tradycyjnych włókien szklanych. Dodatkowo specyficzny rozkład naprężeń w pustych w środku włóknach powoduje, że Hollow Glass Fibers mają identyczną wytrzymałość w porównaniu z włóknami pełnymi.

Stosując Hollow Glass Fibers w rdzeniach narty Head osiągnął znaczne zmniejszenie masy przy równoczesnym polepszeniu właściwości. Po pierwsze, można zastosować większe upakowanie włókien w rdzeniu, po drugie "słomkowe" włókna posiadają znacznie lepsze właściwości absorbowania drgań i oddawania nagromadzonej w nich energii. Tym samym otrzymano narty lżejsze o właściwościach bardziej zbliżonych do nart z rdzeniem z drewna. Przekładając teorię na praktykę, narty z technologią Aircoat nie wymagają już wkładania dużej siły i wykonywania znacznej pracy przez narciarza. Pozwalają się lżej prowadzić umożliwiając  nagłe zmiany kierunku jazdy. Polepszając znacznie parametry trakcyjne nie spowodowano utraty głównej cechy, której wymaga się od nart allmountain - uniwersalności.

Narty z technologią Aircoat nadal zachowują się jak typowe terenówki, tylko, że są znacznie bardziej przyjazne. Porównując je z nartami nieco starszej generacji wypadają mniej więcej podobnie jak Nissan Patrol w porównaniu z Ułazem. Wykorzystując znakomite właściwości Hollow Glass Fibers, Head postanowił zredukować masę większości swoich nart o słusznych wymiarach.

Zmniejszeniu masy uległ freeridingowy model Monster iM95 O.B Freeride, który poza mniejszą masą obecnie charakteryzuje się znacznie lepszą flotacją w puchu, tourowy Monster Alpinist Freeride, oraz modele Freestyle J.O. Pro Park & Powder i Mojo Spawn 1 Park & Powder, na których skoki i ewolucje w snow parkach są teraz znacznie prostsze.

Poza modelami do narciarstwa dowolnego Aircoat znajdziemy we wszystkich kobiecych modelach Thang Multicondition oraz w typowych nartach allmountan multicondition Xenon Xi 9.0 i Xenon Xi 7.0. Warto zauważyć, że większość modeli z technologią Aircoat wzmacniana jest włóknami piezoelektrycznymi w systemie Intelligence oraz technologią Liquidmetal, co w połączeniu tworzy całkiem wybuchową mieszankę zwłaszcza w przypadku modeli Xenon.

Aircoat Aircoat
Head Aircoat Head Aircoat
Head Xenon Head Xenon