# x
Skip to main content

Wirtualna kolejka do kolejki rozwiązaniem problemu zachowania dystansu społecznego?

Autor: |
Foto: Nick Cowie z FreeImages

 

Pandemia przyczyniła się do zajęcia zjawiskiem, którego nikt nigdy nie doceniał, a które dotyczy wszystkich. Kolejka. W sklepach, do autobusu, na wystawę, do gondolki,... czas oczekiwania w kolejce bywa długi. A kiedy dodamy do tego zasady dystansu społecznego to sprawa kolejek, w tym naszej ulubionej „kolejki do kolejki” staje się prawdziwym wyzwaniem.

Jak rozwiązać problem kolejek?

W sukurs przychodzi kolejka wirtualna, rozwiązanie znane od lat i stosowane w wielu urzędach. Kartka z numerem pobierana przy wejściu wskazuje miejsce w kolejce i często szacowany czas oczekiwania.

Wraz z pandemią, popyt na tego tupu rozwiązania eksplodował, systemy zaczęły się pojawiać latem w ośrodkach górskich.

Jednym z pionierów był tego lata kanadyjski ośrodek Revelstoke, w którym na letnią atrakcję – alpin coaster – obowiązywała wirtualna kolejka. Przy kupnie biletu klient otrzymywał „numer startowy”. Na rozmieszczonych na terenie ośrodka ekranach oraz na smartfonie można było odczytać czy już nadeszła pora na wsiadanie na sanki. Zredukowano fizyczną kolejkę do kilku osób, które oczekiwały tylko kilka  minut na odjazd. W krótkiej kolejce łatwo było zadbać o zachowanie bezpiecznej odległości, co wprost przyczyniło się do redukcji ryzyka zarażenia wirusem.

Kto nie czeka w kolejce, wydaje pieniądze!

Wirtualna  kolejka ma dla właścicieli ośrodków jeszcze  inne. Pierwszym z nich jest zwiększenie zadowolenia klientów. Zamiast "marnować czas" czekając przy wejściu do atrakcji, mogą spacerować, odpoczywać, a jeśli czas oczekiwania jest długi, usiąść w restauracji lub zrobić zakupy w sklepie. Klient czekający w wirtualnej kolejce... może wydać swoje pieniądze!

Brytyjska firma specjalizująca się w tego typu rozwiązaniach wyjaśnia, że przeciętny klient wyda na napoje i jedzenie 15% więcej niż się spodziewał, jeśli będzie czekał "wirtualnie".

Chociaż system ten jest skomplikowany do rozważenia przy redukcji kolejek do wyciągów krzesełkowych i orczyków w trakcie sezonu narciarskiego, wydaje się być skuteczny w przypadku dużych gondoli i  innych atrakcji z potencjalnie dłuższym czasem oczekiwania.

Photo by Nick Cowie from FreeImages

Dodaj komentarz