Skip to main content

Narty i szkolenie - Jasna na Słowacji

Autor: |
Jasna - gondola (foto: P. Tomczyk)

Jako pracownik firmy informatycznej wielokrotnie uczestniczyłem w szkoleniach. Branża informatyczna jak wiele innych opartych o osiągnięcia nauki rozwija się nad wyraz szybko. Aby nadążyć za rozwojem branży, uczestnictwo w szkoleniach jest nieodzowne. Mnogość szkoleń powoduje u kursanta przesyt, co powoduje niechęć do zdobywania nowej wiedzy. Ten problem znają firmy chcące przekazać wiedzę swoim partnerom, jak i pracodawcy, którzy nie chcą wysyłać pracowników na szkolenia a właściwie wycieczko – urlopy. Stąd bardzo dobrym pomysłem okazało się szkolenie łączące aktywność fizyczną z aktywnością intelektualną. W skrócie narciarstwo rano, po południu nauka. Taka idea wydawał mi się nie możliwa do wykonania. Sam wiem, ile wysiłku kosztuje jazda na nartach. Stąd moje zdziwienie, gdy po 4 godzinach jazdy na nartach zasiadłem do konfigurowania, programowania i pomimo zmęczenia fizycznego praca i nauka szła nad wyraz sprawnie.

Miejscem, w którym zostało zorganizowane szkolenie była Jasna na Słowacji przy górze Chopok w Niskich Tatrach. Aby dojechać na miejsce z Katowic wybrałem drogę przez Czechy, Żylinę, Ružomberok. Podróż zajęła mi około 3,5 godziny. Po 4 godzinach byłem na stoku. Zakwaterowanie miałem dopiero o godzinie 14. Szkolenie odbyło się w hotelu Drużba. W hotelu jest część 4 gwiazdkowa i 3 gwiazdkowa. Hotel możemy spokojnie porównać do hoteli w Alpach. Na plus hoteli na Słowacji przemawia to, że możemy się porozumiewać po polsku. Czego nie możemy powiedzieć o hotelach w Austrii, Włoszech gdzie Polacy stanowią 50 lub więcej procent gości. Dzięki temu, że hotel był zaraz przy trasie narciarskiej nie traciliśmy czasu na dojście na stok. Znalazłem miejsce dla mojego samochodu na parkingu przy hotelu. Dla osób, które mają kwatery w oddaleniu od stoku gospodarze ośrodka przygotowali sporo miejsc parkingowych dla samochodów gości.

Zima wydaje się w tym roku bardzo sroga, ale jadąc na miejsce śniegu nie widziałem stąd moje wątpliwości, co do warunkach na trasach narciarskich. W Jasnej śniegu było więcej, a armatki śnieżne doprowadziły większość tras do stanu, którego mogą pozazdrościć nasze ośrodki narciarskie, które trasy mają w parkach narodowych gdzie nie można tras naśnieżać. Nasz dzień na nartach rozpoczynaliśmy od trasy przy wyciągu H. Trasa przy tym wyciągu jest trasą bardzo prostą wykorzystywaną do nauki jazdy na nartach lub desce. Na niej spotkamy sporo początkujących narciarzy i snowboarderów. Wyciąg H i trasa numer 13 są również otwarte w wieczorem. Można na niej jeździć przy sztucznym oświetleniu. Niestety trasy na szczycie nie były otwarte. Podejrzewam ze względu na niewystarczającą ilość śniegu.  Najwyżej wyciągaliśmy się wyciągiem I na stację o nazwie LUKOVA na wysokość 1670 mnpm. Z Lukovej można zjechać na Jasną, na Zahadky lub do Otupne. Większość czasu spędziłem na trasie 11a przy wyciągu A. Wyciąg ten to nowoczesna sześciu osobowa kanapa z osłoną od wiatru. Na trasie nr 12 trwały prace nas Snowparkiem. Dość ciekawą jest trasa czarna oznaczona numerem 7. Według mojej oceny trasa ta dorównuje francuskim trasom o oznaczeniu kolorem czerwonym. Czyli jest szeroka i dość stroma, ale nie aż tak. Dla początkujących polecam trasę przy wyciągu gondolowym M. jest to dość długa, przyjemna trasa. Reasumując w ośrodku jest sporo różnorodnych tras i każdy narciarz snowboarder znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.
    Ceny w Słowacji już zaczynają przypominać ceny na zachodzie. Słowacy starają się je dla nas obniżyć. Jest wiele różnych promocji. Ja skorzystałem z promocji zakupu skipassa na jeden dzień a na drugi dzień skipass otrzymałem gratis.

Ogólnie szkolenie mogę zaliczyć za udane. Posiadłem sporo nowej informatycznej wiedzy jak i rozpoznałem nowy dla mnie ośrodek. Choć na samym początku przy zakwaterowaniu nastąpiła dość nieciekawa sytuacja. Osoba która rozdzielała pokoje wiedziała, że jest to szkolenie miała imiona i nazwiska osób i przydzieliła zupełnie obcym osobom tej samej płci pokoje z łóżkami małżeńskimi. Po burzliwej krótkiej dyskusji sprawa została załatwiona po naszej myśli. Choć nie bez niepotrzebnego zdenerwowania organizatora.

Trochę danych statystycznych

ośrodek północny:
17 wyciągów w tym 5 krzesełkowych i jeden wyciąg gondolowy
Ośrodek południowy:
7 wyciągów w tym 1 krzesełkowe.
Wyciągi otwarte są od 8 do 16:30 wieczorna jazda zaczyna się o 17:30 a kończy o 21:30.
Kupując karnet poprzez hotel otrzymujemy 20% zniżki.

Jasna - gondola (foto: P. Tomczyk) Jasna - gondola (foto: P. Tomczyk)
Jasna - Chopok (foto: P. Tomczyk) Jasna - Chopok (foto: P. Tomczyk)