#
Skip to main content

Na Chopoku w Jasnej rozpoczęto budowę nowej kolei linowej

W Jasnej rozpoczęto budowę długo oczekiwanej kolejki linowej, która miałaby usunąć najbardziej newralgiczny punkt w ruchu w północnej części tego największego ośrodka narciarskiego na Słowacji. Jednocześnie rozpoczęto nową tradycję znaną z zagranicznych kurortów narciarskich – legendarna trasa nr 1, znana dotychczas jako Pretekárska, będzie od teraz nosić imię najbardziej utytułowanej słowackiej narciarki – Petry Vlhovej.

Nową kolejkę linową, która kursować będzie na trasie Biela Púť – Priehyba, TMR planuje wybudować do przyszłorocznego sezonu zimowego. Będzie to 15-osobowa kolejka gondolowa, taka jak kursuje już po południowej stronie Chopoka. “Musieliśmy usunąć największy problem w transporcie narciarzy i turystów na Priehybę z Bielej Púti. W miejscu przesiadki z dotychczasowej czteroosobowej kanapy na wyciąg Twinliner, regularnie tworzą się długie kolejki i czasami trzeba czekać ponad godzinę. „Dlatego szukaliśmy najbardziej efektywnego rozwiązania o jak najmniejszym wpływie na środowisko” wyjaśnia założenia projektu Prezes Zarządu TMR, a.s. - Igor Rattaj. "Pierwotny projekt kolejki linowej na Priehybę zaczęliśmy przygotowywać już w 2009 roku. Był jednak znacznie bardziej skomplikowany, bardziej kosztowny, a przede wszystkim wymagałby większej ingerencji w środowisko naturalne ze względu na konieczność powstania nowej trasy, aby dotrzeć do dolnej stacji kolejki nad Lúčkami. Właśnie z tych powodów od 2015 roku zaczęliśmy koncentrować się na przygotowaniach wersji minimalistycznej – samej kolejki linowej z Bielej Púti, co oznacza 7 razy mniejszą ingerencję w środowisko,“ dodał Čeněk Jílek, COO spółki TMR.

Nowa kolej gondolowa ze stacją dolną już na parkingu, powinna stworzyć bezpośrednie połączenie na Priehybę. Docenią to nie tylko narciarze, ponieważ latem ułatwi także transport osobom niepełnosprawnym i rodzinom z wózkami. Gondola będzie również główną linią transportową dla zaopatrzenia restauracji, co znacznie ograniczy jazdę ratraków i będzie mieć mniejszy wpływ na środowisko. “Jednocześnie obiecuję publicznie, że w ramach rekompensaty posadzimy w Dolinie Demianowskiej dwa razy więcej nowych drzew, niż usuniemy z trasy kolejki linowej. Będzie to dodatkowe sadzenie drzew, oprócz tych, które sadzimy w ramach tradycyjnej imprezy Zielony Chopok,“ powiedział Rattaj.

Ośrodek narciarski Jasna uroczyście przedstawił też nową nazwę najpopularniejszej trasy zjazdowej w ośrodku. Trasa znana jako nr 1 lub Pretekárska będzie od przyszłego sezonu zimowego nosiła imię najbardziej utytułowanej słowackiej narciarki alpejskiej – zwyciężczyni Pucharu Świata - Petry Vlhovej. Na początku marca wygrała na niej wyścig Pucharu Świata w slalomie gigancie.  „Nazywanie stoku imieniem wyjątkowych osobowości narciarskich jest powszechne za granicą, a wielki sukces Petry Vlhovej w minionym sezonie tylko nam to ułatwił. Od dziś symboliczna jedynka w ośrodku należy do słowackiej i światowej jedynki – naszej Petry,“ mówi z uśmiechem dyrektor ośrodka Jasna Jiří Trumpeš. „Zawsze lubiłam jeździć na tej trasie, czuję się tutaj jak w domu, wygrałam tu kilka wyścigów. W zeszłym sezonie właśnie tutaj w Jasnej i na tej trasie nabrałam nowej energii i doprowadziłam cały sezon do najpiękniejszego końca. Mam nadzieję, że trasa z moim imieniem przyniesie wiele szczęścia nie tylko mnie, ale także innym słowackim narciarzom i odniesiemy na niej wiele sukcesów. Życzę tego im oraz wszystkim tym młodym narciarskim talentom, które przyszły tu dzisiaj, aby mnie wspierać,“ podsumowała Petra Vlhová w towarzystwie dzieci z klubów narciarskich z całej Słowacji, w tym z lokalnego Klubu Narciarstwa Alpejskiego Jasna, które przyjechały wspierać ją podczas uroczystości.

Ważne liczby i fakty dotyczące nowej kolejki gondolowej Biela Púť - Priehyba:  

  • 15 mln EUR - kwota inwestycji
  • 2800 osób/godz. - zdolność przewozowa 15 osob. gondoli Biela Púť- Priehyba  
  • 930m – długość kolejki Biela Púť – Priehyba
  • 250 osób/godz. - aktualna przepustowość wyciągu Twinliner
  • 7,57 ha – zmniejszenie obszaru objętego budową kolejki w stosunku do pierwotnego projektu
  • 2,4 ha – dodatkowe wysadzenie drzew   
  • 1,5 godziny - czas oczekiwania na wyciąg Twinliner w godzinach szczytu
  • 1,2 ha – obszar objęty budową nowej kolejki linowej